KINERJA GURU DALAM PERSIAPAN PEMBELAJARAN UNTUK TRANSISI PAUD KE SD YANG MENYENANGKAN

Authors

  • Karina Febiola Lutfansyah Universitas Negeri Jember

DOI:

https://doi.org/10.52185/ghulamuna.v2i2.563

Keywords:

Transition, Teacher Performance, School Readiness, Preschool, Primary School

Abstract

The transition from PAUD to SD is a new policy approved by the Ministry of Education and is also a movement for change pursued by the government for educational institutions. In order to achieve the success of the policy objectives, the readiness of teachers and educational institutions has an important role because the school must provide good and sufficient facilitation for students so that the educational process occurs in accordance with its standards. With this pleasant PAUD to SD transition policy, teachers are expected to be able to manage and provide education in accordance with teacher performance indicators during the PAUD to SD transition period. This research is a qualitative descriptive study with research methods, namely observation, interviews and documentation. The data analysis technique in the research uses the Miles and Huberman model where the model has 4 stages, namely data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. Then the data validity test was carried out by triangulating the data with many source.

References

Afifah, L. A, N. Yuliati, dan A. N. Atika. (2023). Kesiapan Guru Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Di TK Muslimat NU Sunan Giri Balung Kabupaten Jember. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 7 Issue 2: 157-166.

Anggriani, F., dkk. (2022). Pengulatan Transisi PAUD-SD. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan Riset, dan Teknologi.

Badan Standar Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Tahun 2022 tentang Pengimplementasian Kebijakan Transisi PAUD ke SD yang Menyenangkan.

Bestaria, E. (2021). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Guu Terhadap Kinerja Guru Pada Masa Covid-19 Di SD IT Al-Azhar Jambi. Skripsi. Jambi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Fairus. (2020). Analisis Pengendalian Internal Atas Sistem Dan Prosedur Penggajian Dalam Usaha Mendukung Efisiensi Biaya Tenaga Kerja Pada PT Pancaran Samudera Transport, Jakarta. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.

Ginting, H. A. (2019). Analisis Kinerja Pegawai Kantor Kelurahan Lau Cimba Kabanjahe. Skripsi. Medan. Fakultas Ekonomi.

Mulsfita, R. (2019). Transisi Paud Ke Jenjang Sd: Ditinjau Dari Muatan Kurikulum Dalam Memfasilitasi Proses Kesiapan Belajar Bersekolah. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Multhoni, N. M, Esther Bitok & Audrey Matere. (2022). Influence of Parental Involvelment on Learners’ Transition Rate from Public Preschools to Public Primary School in Kapseret Sub-County, Uasin Gishu County, Kenya. Joulrnal of Research Innovation and Implications in Education.

Mwangi, M. W. (2016). Parental Involvement And Strategies Used By Teachers In Supporting Children’s Transition From Pre-Primary To Primary School In Kiambu County, Kenya. Tesis. Kenya. Department Of Early Childhood Studies.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 1 Tahun 2021 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, dan Sekolah Menengah Kejuruan.

Purnomo, H., dkk. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Kediri, Saba Jaya Publisher.

Rofiani, L. (2020). Hubungan Antara Kepuasan Kerja Dengan Kinerja Guru MTs Miftahul Ulum. Skripsi. Semarang. Fakultas Psikologi.

Subagyo, Indra Kristian. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Garut, CV Aksara Global Akademia.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Surat Edaran Dirjen PAUDDASMEN Nomor 0759/C/HK.04.01.2023 tentang Penguatan Transisi Pendidikan Anak Usia Dini Ke Sekolah Dasar Kelas Awal.

Surat Edaran Dirjen PAUDDASMEN Nomor 10986/C/DM.00.03/2021 tentang Penyelarasan Pembelajaran Antara Satuan Pendidikan Anak Usia Dini Dan Sekolah Dasar Kelas Awal.

Susilahati, dkk. (2023). Upaya Penerapan Transisi PAUD Ke SD yang Menyenangkan: Ditinjau dari PPDB, MPLS dan Proses Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Transisi PAUD ke SD yang Menyenangkan. Diakses pada tanggal 15 Oktober 2023. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/transisipaudsd/

Wijaya, I. P. (2023). Penerapan Transisi PAUD-SD yang Menyenangkan: Ditinjau Dari Aspek Psikologis Anak. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Downloads

Published

30-01-2025

How to Cite

Febiola Lutfansyah, K. (2025). KINERJA GURU DALAM PERSIAPAN PEMBELAJARAN UNTUK TRANSISI PAUD KE SD YANG MENYENANGKAN. GHULAMUNA: JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION, 2(2), 95–106. https://doi.org/10.52185/ghulamuna.v2i2.563