Meningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Media Pohon Angka Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Rima Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong

Keywords:

cognitive, number tree media.

Abstract

The aim to be achieved in this research is to find out whether using number trees as a medium can improve the cognitive abilities of class A children at Paud Nazareth, Raja Ampat Regency. The subjects of this research were the research teachers and students in class A of Nazareth Early Childhood Education, Raja Ampat Regency, totaling 9 children with an age range of 4-5 years. The standard value for a process indicator is said to be successful if the results achieved are at least 85%. In cycle I, activity obtained a percentage of 73.33%, then increased to 93.33% in cycle II. Meanwhile, the results of data analysis on students' learning outcomes in initial observations of children's cognitive abilities were 54.54%. After implementing the action, the research results showed that there was an increase in children's learning outcomes in cycle I by 72.73% and increased to 92.85% in cycle II. These results show that at the end of cycle II, there was an increase in children's learning outcomes of 92.85% in the Developing According to Expectations (BSH) category.

References

Acep Yoni. (2013). Menyusun Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Familia Pustaka Keluarga.

Agung Triharso. (2013). Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Antonius. C. Prihandoko. (2006). Memahami Konsep Matematika Secara Benar dan Menyajikannya dengan Menarik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Bird, J. (2002). Matematika Dasar Teori dan Aplikasi. (Alih bahasa: Refina Indriasari). Jakarta: Erlangga.

Daitin Tarigan. (2006). Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Fitri Ariyanti, Lita Edia & Khamsa Noory. (2007). Diary Tumbuh Kembang Anak Usia 0-6 Tahun. Bandung: Read Publishing House.

Harun Rasyid, Mansyur & Suratno. (2009) Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Multi Persindo.

H.E. Mulyasa. (2012). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak. (Alih bahasa: Agus Dharma). Jakarta: Erlangga.

Ivan Lanin. (2012). Taksonomi Bloom. Diakses dari http://iknow.apb- group.com/taksonomi-bloom/ pada tanggal 16 Desember 2013, Jam 21.45 WIB.

Ahmad Turmuzi. (2013). Mengingat dan Memahami Kembali tentang Teori Taksonomi Bloom. Diakses dari

http://edukasi.kompasiana.com/2013/02/05/531087.html pada tanggal 26 Januari 2014 jam 10.00 WIB.

Anas Sudijono. (2006). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kasihani Kasbolah. (1999). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat

Downloads

Published

30-07-2024